Monday 21 August 2017

BAB 2 : LATAR BELAKANG FIRMA

2.1  LATAR BELAKANG

                  
BOUSTEAD NAVAL SHIPYARD Sdn.Bhd

Boustead Naval Shipyard adalah pusat sehenti (one stop centre) untuk keperluan pertahanan dan maritim. Meliputi kawasan seluas 46 hektar, ia pada asalnya dikenali sebagai Tambak Tentera Laut Diraja Malaysia beroperasi sepenuhnya pada tahun 1984. Syarikat itu diperbadankan pada tahun 1991 dan kemudiannya diswastakan pada tahun 1995 sebagai PSC Naval Dockyard Sdn Bhd.

Pada tahun 2005, Syarikat telah diambilalih oleh Boustead Holdings, konglomerat perniagaan Malaysia yang dimilik oleh pelbagai Kumpulan Wang Simpanan Angkatan Tentera, dan nama Syarikat telah diubah pada bulan Ogos tahun yang sama untuk Boustead Naval Shipyard Sdn. Bhd.

Terletak secara strategik di dalam pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia, Lumut, Perak. Boustead Naval Shipyard adalah sebahagian daripada Boustead Heavy Industries Corporation atau BHIC, sebuah syarikat tersenarai awam di Papan Utama Bursa Saham Kuala Lumpur, bersama dengan syarikat bersekutu lain, Boustead Penang Shipyard dan Boustead Langkawi Shipyard.

Perniagaan Kami?

Pembinaan Kapal



  

 
                 
Dalam bidang pembinaan baru, Boustead Naval Shipyard mampu membina pelbagai jenis kapal angkatan laut dan komersil seperti kapal patrol, kapal pesat cepat, tunda pengendalian utama, kapal bekalan luar pesisir, kapal layar hotel mewah dan feri .

Pembuatan kejuruteraan berat juga ada dilakukan dan produknya adalah termasuk kren kontena, kren luffing tahap, dan struktur keluli berat.


Pembaikan Kapal
   
                          
                    
Ditubuhkan sejak tahun 1984, pembaikan kapal adalah aktiviti teras di limbungan kapal, menyediakan perkhidmatan penyelenggaraan tahap depot yang berkualiti tinggi  kepada pelanggan kami.

Operasi disokong oleh:

Lif pengangkut 450 ton.
Pengangkat kapal 3000- ton.
Kren pelbagai kuaniti pelbagai kapasiti.
Empangan panjang 400 meter melalui pontoon terapung.
Banyak kemudahan dan kelengkapan khusus lain yang membolehkan kami menyediakan perkhidmatan yang merangkumi pelbagai kepakaran yang diperlukan untuk menjalankan kerja-kerja pembaikan kapal untuk kapal yang kompleks seperti kapal perang.
Bengkel ini dikendalikan oleh kakitangan profesional dan teknikal yang berkemahiran tinggi, yang dapat memberikan penyelesaian teknikal yang komprehensif kepada isu - isu yang paling rumit.
 

                                                 

2.2 LOGO BOUSTEAD NAVAL SHIPYARD



2.3 VISI DAN MISI 

Visi

Menjadi sebuah peneraju maritim, pertahanan dan penyelesaian pembekalan tenaga.

Misi

Untuk menyampaikan objektif kualiti, masa dan kos untuk memenuhi produk dan perkhidmatan untuk memaksimumkan pemangku kepentingan.

Objektif Kualiti

  • Untuk menyiapkan projek pada masa seperti yang telah ditetapkan di dalam kontrak bersama pelanggan.
  • Untuk menguruskan kos projek tidak melebihi atau kurang 10% daripada belanjawan.
  • Untuk mencapai purata skor untuk taraf kepuasan pelanggan tidak kurang daripada 3 (daripada 5)

2.4 ALAMAT BOUSTEAD NAVAL SHIPYARD LUMUT

Nama Organisasi : BOUSTEAD HEAVY INDUSTRIES CORPORATION

Alamat : BOUSTEAD NAVAL SHIPYARD SDN. BHD
PANGKALAN TENTERA LAUT DIRAJA MALAYSIA
32100 LUMUT
PERAK DARUL RIDZUAN.

No. Telefon : (+6)05-6907000

Laman Web : www.bnshipyard.com.my


2.5 CARTA ORGANISASI




2.6 PETA LOKASI